Cestování do Egypta a v Egyptě

Na této stránce se vám přinášíme informace o možnostech cestování do Egypta a také v něm – postupně Letadlem do Egypta, Letadlem po Egyptě, Automobilem po Egyptě, Autobusem po Egyptě, Lodí po Egyptě, Vlakem po Egyptě a nakonec cestování Taxíkem.

Cestování do Egypta

Tady to bude velmi krátké – jedinou rozumnou variantou z hlediska časového i finančního je letecká přeprava.  Na internetu občas najdete i zmínky či přímo nabídky alternativní dopravy, ale snad vyjma romantické cesty lodí (ovšem za neromantickou cenu) není co řešit – přestože je Egypt pro Evropu vzdušnou čarou relativně blízko, jde už ze zeměpisného hlediska téměř o zámoří a proto na drkocání autem nebo vlakem kolem Středozemního moře můžete zapomenout.

Do Egypta letadlem

Pro většinu turistů (vyjma individuální turistiky) neznamená zajišťování přepravy žádnou činnost navíc – doprava je vždy součástí zájezdu pořádaného cestovní kanceláří.

V Egyptě je několik letišť s možností provozu mezinárodních linek, která obsluhují konkrétní turistické destinace. Největší je samozřejmě v Káhiře – na něj budou přepraveni i ti, kteří směřují do letoviska Ain Soukhna. Další potom v Hurghadě (+ oblast Safaga, El Gouna, Makadi Bay), v Sharm El Sheikh (+ Dahab), v Luxoru, Alexandrii, v Tabě a v Marsa Alam.

Na tato letiště tedy směřují lety pravidelných mezinárodních linek či charterová přeprava účastníků zájezdů pořádaných cestovními kancelářemi.

Do Egypta letadlem individuálně

Co se týká individuální turistiky, přichází v úvahu z České republiky několik pravidelných linek z Prahy do Káhiry (let s ČSA vás bude stát včetně poplatků cca 10 tis. Kč za zpáteční letenku, ostatní letecké společnosti jsou ve zhruba stejné a vyšší cenové hladině).

Pravidelné linky z ČR do přímořských letovisek nejsou provozovány a a tak vám v případě zájmu o let do těchto destinací nezbyde než kontaktovat přímo cestovní kanceláře, kterým občas nějaké to volné místo v charterech zbyde (např. u CD Čedok vás vyjde zpáteční letenka Praha – Hurghada na cca 7 tis. Kč vč. poplatků).

Poslední možností je potom let z některé sousední země, nabídka je zde o poznání širší i cenově výhodnější – viz. bližší popis problematiky individuálního cestování do Egypta včetně jakéhosi „miniprůvodce„.

Cestování po Egyptě

Tyto informace budou důležité pro každého, komu nestačí strávit svoji dovolenou za zdmi hotelového resortu, pro toho, kdo nemá v úmyslu jezdit na výlety organizované cestovní kanceláří a samozřejmě pro individuální turisty. (A naopak – jste-li účastníkem organizovaného zájezdu a svěříte průběh poznávání cestovní kanceláři, nemusíte se starat o nic dalšího – na výlety budete jezdit klimatizovaným autobusem/lodí/vlakem, daní za to je ovšem vyšší cena a nutnost podřídit se časově naplánovanému průběhu takovýchto akcí).

Zpět k variantám dopravy po Egyptě.

Letecká vnitrostátní doprava

Na prvním místě je opět nutno uvést přesuny po Egyptě letadlem, zejména mezi Káhirou a jednotlivými turistickými destinacemi. Je to nejrychlejší, nejpohodlnější i nejbezpečnější, ceny jsou navíc velmi přijatelné.

Vnitrostátní leteckou přepravu v Egyptě zajišťuje společnost EgyptAir, člen skupiny Star Alliance, což dává samo o sobě záruku vysoké úrovně poskytovaných služeb.

Nejvýznamějším argumentem pro let letadlem je samozřejmě úspora času – např. let z Káhiry do Hurghady trvá cca 1 hodinu, letušky ani nemají čas na obvyklé školení – pouze vám ukáží, kde jsou nouzové východy a zbytek si máte přečíst v manuálu :-). Lety jsou vypravovány s dostatečnou denní četností, takže není problém sehnat letenky hned na druhý den (mnohdy i na ten samý den). Za zpáteční letenku Hurghada – Káhira zaplatíte cca 900 EL.  Pozor – budete-li rezervovat letenky přes internet, bude cena o zhruba 10% vyšší! Pro další informace opět doporučujeme přečíst si příspěvek o individuálním cestování Egyptem.

Automobilem po Egyptě

Nemáme zde samozřejmě na mysli možnost nechat si do Egypta přivézt svoji Felicii :-). Varianta zapůjčení vozidla z autopůjčovny zní na první pohled lákavě, nízké ceny pronájmu a zejména pohonných hmot by také měly být argumentem PRO, ovšem jsou zde některá omezení, která využití automobilu když ne přímo vylučují, potom silně omezují.

Tím hlavním je v tomto případě regulovaná doprava na mnohých vnitrostátních silnicích, týkající se zejména cizinců. Jde o bezpečnostní opatření, která byla zavedena pro ochranu turistů. Do některých oblastí Egypta se tak jako řidič-cizinec vůbec nedostanete, jinde – a to se týká zejména delších přejezdů pouští – je nutné počkat na vytvoření konvoje, který potom jede pohromadě za doprovodu bezpečnostních složek.

Kvalita silnic v Egyptě se různí – vedle nových dálnic zde vedou vozovky s dávno utrženými krajnicemi, které co  chvíli mizí pod vrstvou písku.

Zkrátka půjčit si auto v Egyptě není žádné velké terno, vyplatí se vám, pokud si chcete užít adrenalinovou jízdu bez jakýchkoli pravidel v ulicích Káhiry :-), nebo se povozit po relativně novějších silnicích v rámci jedné konkrétní turistické destinace.

Pro zapůjčení automobilu musíte být starší 25ti let a mít platný mezinárodní řidičský průkaz. Dopravní předpisy v Egyptě samozřejmě v Egyptě existují, jsou relativně obdobné jako v Evropě, jejich dodržování je už věc jiná – jako cizinec ale neriskujte, co projde místnímu, nemuselo by projít vám.

Autobusy v Egyptě

V Egyptě existuje celá řada kvalitních – většinou státem vlastněných – autobusových společností; setkáte-li se s nabídkou pod hlavičkou firem s názvy Pullman, West Delta, Golden Arrow, Super Jet, East Delta, El Gouna nebo Upper Egypt Bus Co., nemusíte mít strach využít jejich služeb. Tyto firmy provozují většinou dálkové linky spojující Káhiru s dalšími letovisky, příp. letoviska mezi sebou, na těch nejfrekventovanějších jsou vypravovány spoje i více z nich.

Autobusy těchto společností jsou v naprosté většině nové, klimatizované; jízdenku si můžete zakoupit v předprodeji s rezervací na konkrétní datum a čas, nebo (méně často) přímo v autobuse v závislosti na volných místech. Rozhodně kupujte ale pouze v kamenných předprodejích a ne od nějakých dealerů na autobusových nádražích, kteří budou tvrdit, že vám prodávají jízdenku do krásného autobusu stojícího opodál se slevou, a když přijde čas odjezdu, zjistíte, že jste získali lístek do polorozpadlé „šunky“ s ojetými pneumatikami, držící pohromadě pouze silou vůle…

Jízda novým autobusem je sice pohodlná a cenově velmi výhodná, ovšem je třeba mít na paměti hlasy kritiků tohoto způsobu přepravy – těmi jsou zejména nekvalita egyptských vozovek a také nekázeň řidičů, roční číslo smrtelných dopravních nehod v Egyptě je skutečně velmi vysoké.

V Káhiře fungují autobusy jako součást městské hromadné dopravy – cesta v nich se dá vydržet, i když většina autobusů je staršího data výroby. Jde ovšem o zdaleka nejlevnější pohyb po Káhiře; s nějakým přesnějším jízdním řádem ale nepočítejte.

V Káhiře i v letoviscích potom fungují jako místní doprava ještě mikrobusy. Cesta v nich je většinou pohodlnější, cenově stále velmi výhodná. Větsina mikrobusů je ve vcelku slušném stavu. Pozor – pokud je mikrobus prázdný a řidič či jeho pomocník na vás pokřikují bus-bus, musíte si jasně před nástupem ověřit, že jde skutečně o „bus“ přepravu a také cenu, můžete si totiž být jisti tím, že ve chvíli, kdy si to neověříte, se z mikrobusu stane taxi včetně náležitého růstu cestovného :-).

Cesta lodí v Egyptě

Zde máme samozřejmě na mysli skutečnou přepravu, kde vám jako dopravní prostředek poslouží loď. Takové spojení je provozováno např. mezi letovisky Hurghada a Sharm El Sheikh – spoj jezdí 4x týdně, cesta trvá cca hodinu a půl a přide vás na cca 250/450 EL za jeden/oba směry.

Jinak se samozřejmě můžete lodí po Rudém moři svézt na nespočet výletů z jednotlivých letovisek, nebo na ní absolvovat kompletní poznávací plavbou po Nilu – obě možnosti jsou blíže popsány na stránkách výletů resp. poznávacích zájezdů.

Vlakem v Egyptě

Naprostou většinu vlakových spojů v Egyptě obsluhuje státem vlastněná společnost Egyptské národní dráhy. Množství vypravovaných spojů se samozřejmě řídí poptávkou, proto např. mezi Káhirou a Alexandrií jezdí vlak několikrát za den, na cestu proti proudu Nilu směrem na jih (a zpět) jsou potom vypravovány většinou noční spoje.

Cestování vlakem má obstojnou úroveň – vagóny nejsou sice úplně nové, ale jsou pravidelně uklizené. Zmiňovaná solidní úroveň cestování je ale zajištěna pouze tehdy, cestujete-li první třídou (maximálně ještě tak druhou) – pouze v těchto případech máte totiž nárok na sedadlo a vůz je vybaven klimatizací.

Ceny jsou pro našince velice příznivé, jízdenku např. z Káhiry do Luxoru pořídíte za cca 90 EL v první třídě (46 ve druhé), do Asuánu 109 EL první třídou. S vyjímkou víkendů a svátků není většinou problém sehnat jízdenku hned na druhý den, ve zmiňovaných vyjímkách je situace horší, takže raději rezervujte/kupte raději dříve, určitě se to vyplatí, narozdíl od cestování čtvrtou třídou bez klimatizace…

Jízdenky zarezervujete/zakoupíte buďto přímo na jednotlivých vlakových nádražích (pozor – nikde si nic o spojích nepřečtete jinak než v arabštině, proto se raději dvakrát ptejte a jednou plaťte) nebo s příplatkem v mnohých cestovních agenturách, případně v hotelech. Pro informace o spojích a cenách na internetu si projděte stránky Egyptian National Railways.

Nejkvalitnějšími vlaky Egypta jsou spoje provozované soukromou společností Abela Egypt, „pendlující“ mezi Alexandrií, Káhirou, Luxorem a Asuánem s názvem Sleeping Trains. Jedná se o luxusně vybavené noční expresy, proti nimž vypadá Pendolino jako chudý příbuzný. Na fotografie, jízdní řády příp. ceny a možnosti rezervace se podívejte na stránky Sleeping Trains, pro názornost – cena za jízdenku Káhira – Luxor – Asuán vás vyjde ve dvojmístné kabině na 60 USD včetně večeře a snídaně , platit musíte ve volně směnitelné měně (tj. USD, EURO… ne egyptskými librami).

Taxi v Egyptě

Opticky to vypadá, že taxíků jezdí po egyptských městech tolik, kolik je všech ostatních automobilů dohromady. Vzhledem k tomu, že vás řidič zaveze přesně na požadované místo, jedná se zároveň o nejjistější způsob přepravy, protože odpadá nutnost luštit označení zastávek jiného typu dopravy v arabštině, nebo se shánět po někom, kdo je schopen vysvětlit vám systém přepravy v angličtině (příp. jiném jazyce, který ovládáte).

Taxikáři většinou lokalitu znají – samozřejmě, že nemohou znát zpaměti celou Káhiru, ale pokud se týká např. památek, je to vždy bez problémů. Necháte-li se vézt taxíkem např. z letiště do hotelu, je lepší si doma vytisknout nějakou mapu s polohou, neriskujete potom hodinové objíždění bloků v káhirském „Downtownu“, kde by se nevyznal ve spleti neoznačených ulic a stovkách hotelů snad ani Chuck Norris… V jednotlivých letoviscích je samozřejmě místní znalost řidičů taxislužby téměř dokonalá (i když – v loňském roce jsme jeli za známými do Hurghady a řidič zaboha nemohl pochopit, že nechceme zavézt do žádného hotelu, ale na jemu neznámou křižovatku ulic Sherry a Madares :-)).

Technický stav vozidel je přímo úměrný jejich stáří. Káhira je plná starých černých vozidel, který měla to nejlepší za sebou tak před třiceti lety, místo klimatizace fungují okénka dokořán a vaše zavazadla jsou umístěna vždy na střeše. Málem bychom zapoměli na další poznávací znamení – VŽDY mají na přední palubní desce ovčí kůži. Zajímavé je, že cena za svezení takovým automobilem je naprosto shodná s taxíkem moderní výroby ve skvělém stavu s klimatizací. Naštěstí je taxíků skutečně dostatek, takže si můžete vybrat, kterým pojedete. Na letiště v Káhiře je navíc regulovaný vjezd a ty nejrozpadlejší káry se sem nedostanou. (Ty nejhorší se nejvíc pohybují mezi Gízou a nejbližšími zastávkami káhirského metra, kde se pravděpodobně nikdy nic nekontroluje, včetně taxikářských licencí).

V jednotlivých přímořských letoviscích jezdí taxíky povětšinou nové, jako taxi zde fungují občas i mikrobusy (o možné záměně jsme psali výše u autobusové přepravy).

Ceny za zlužby jsou samozřejmě dané vzdáleností, na jakou se přepravujete a je dobré se předem (od známých, od zaměstnanců hotelu) informovat, kolik byste alespoň zhruba měli maximálně zaplatit. Cenu si potom domluvte s řidičem ještě před nástupem, je dobré mu dvakrát zdůraznit číslovku a hlídat si její opakování (záměny typu 18 a 80 :-)), zaplaťte potom až po vystoupení z auta, nejlépe přesnou částku. Rozhodně také nepředávejte peníze zmuchlané v dlani, každou bankovku nejprve roztáhněte – někteří řidiči jsou totiž kromě taxikařiny velmi zběhlí v drobném eskamotérství, během zlomku sekundy peníze vymění a budou vám tvrdit, že jste jim dali málo.

V letoviscích jsou cenové relace o málo vyšší, ale např. v Hurghadě odpadá domlouvání ceny – na běžné vzdálenosti je daná taxa 10 EL (ve skutečnosti 5 až 15 podle km). Nastoupíte-vystoupíte-předáte 10 EL a jste na místě.

Sdílejte: